Portrait Mirko Schmidt

Mirko Schmidt was born in 1972 in Hennigsdorf, Brandenburg and currently lives and works in Berlin. Trained as a printer, he worked as a media designer and video journalist and thus has extensive experience with both traditional and modern media. Since the 1990s, he has developed an increasingly personal creative process to produce works using photography and video. In his major fictional video pieces Erbe der Schlafenden (1999), Planet Jack (2009) and Love Horizon (2011), Schmidt explored a growing relationship with fantastical subjects and stories. With these works, he saw himself becoming primarily a filmmaker. However, he also sees powerful visual imagery as a means of addressing serious themes, such as the fear of HIV infection (Planet Jack) or homophobic violence (Love Horizon).

The love and desire of gay men are the main themes of Schmidt’s photographic works. For his Bodylandscapes project, the artist applied a mix of pigment and soil to create a rough, erotic landscape on the bodies of men with a wide range of body types.

As a member of Berlin’s LGBTQ* community, Schmidt takes part in the city’s annual CSD (Christopher Street Day) parade with body-painting projects enlisting men of many different body types, each year addressing a different theme. His message is that every person should have the right to show off their body, even when it does not correspond to conventional ideals.

Since 1999, Mirko Schmidt’s works have been shown at major art festivals, conventions, concerts and exhibitions including 48 Hours Neukölln, Galerie Freudenreich, Nexus-Convention Berlin, Nacht und Nebel, as well as concerts by singer Stephan Nero.

 

Geboren 1972 im brandenburgischen Hennigsdorf lebt und arbeitet Mirko Schmidt in Berlin. Als gelernter Drucker, Mediendesigner und Videojournalist beschäftigt er sich schon seit langer Zeit mit klassischen und modernen Medien. Seit den 90er Jahren entstanden zunehmend eigene kreative Prozesse,die vor allem Foto- und Videoarbeiten hervorbrachten. In seinen größeren fiktionalen Filmprojekten Erbe der Schlafenden (1999), Planet Jack (2009), Love Horizon (2011) entwickelte Mirko Schmidt, der sich nunmehr auch als Filmemacher versteht, eine starke Neigung zum Phantastischen. Jedoch nutzt er visuell eindrucksvolle Settings auch als Transportmittel für ernstere Themen, zum Beispiel die Angst vor einer HIV-Infektion (Planet Jack) oder Gewalt gegen Schwule (Love Horizon).

Die Liebe und das Begehren schwuler Männer sind Hauptthemen seiner Fotografischen Arbeiten, für Bodylandscapes hat er ganz unterschiedliche Männer mit Erde und Farbe bemalt, die dann ein rauhe erotische Landschaft bildeten. In der LGBTQ* -community steht er jedes Jahr beim Berliner CSD und bemalt Männer, die sich dafür interessieren zu verschiedenen Themen. Seine Botschaft ist hier, das jeder Mensch das Recht haben sollte, seinen Körper zu zeigen, auch wenn er nicht den üblichen Idealen entspricht.

Seit 1999 sind seine Werke auf Festivals, Conventions, Konzerten und Ausstellungen zu sehen. (Z.B. 48 Stunden Neukölln, Galerie Freudenreich, Nexus-Convention Berlin, Nacht und Nebel, Konzerte von Stephan Nero)